Sprog

Mål

Målet er at give børnene sproglige kompetencer, så de kan klare sig bedst muligt alene og i fællesskabet med andre.

Delmål

  • Erhverve viden og færdigheder.
  • Skabe sociale relationer.
  • Bedre og mere nuanceret forståelse for omverdenen.
  • Udvikle sproget fra kun at omfatte det konkrete til også at omfatte det abstrakte.

Eksempler på hvordan

Højtlæsning

  • Vi læser rim og remser
  • Vi læser i små og større grupper
  • Vi tilpasser niveau og form efter antal, alder og udviklingstrin                                       

Samtale

  • Vi fortæller og lytter til historier fra hinanden.
  • I alle situationer/aktiviteter og sætter vi ord på alt hele tiden (f.eks. i forbindelse med samling, aktiviteter, ture).
  • Vi arbejder med både konkrete og abstrakte situationer (fortælle om oplevelser, ting, følelser/konflikter og sammenhænge)
  • Vi taler om, hvad vi hedder, hvor vi bor, og hvor gamle vi er.
  • Vi udveksler meninger og måder at opfatte tingene på.

Musik

  • Vi lytter til nye og kendte sange.
  • Vi synger rimesange.
  • Vi synger sange med bevægelse og fagter til.
  • Vi øver rytme ved at lave/høre musik, hvortil vi bruger instrumenter eller klapper.
  • Vi leger ordlege.

Gøremål hver dag

  • Vi dækker bord og tæller madkasser og kopper.
  • Vi tæller, hvor mange børn vi er.
  • I garderoben taler vi om, hvad der skal på først/sidst og inderst/yderst, og hvordan man gør.
  • Vi taler om, hvad vi møder på vores ture, og hvordan det hænger sammen.
  • Vi taler om, hvad forskellige ord/vejskilte og lignende betyder.
  • Vi mimer og forklarer situationer bagefter.
  • Vi snakker om spil, bøger, oplevelser, film og tv-udsendelser.