Sprog

Mål

At give børnene sproglige kompetencer, så de kan klare sig bedst muligt alene og i fællesskabet med andre.

Delmål

  • Erhverve viden og færdigheder.
  • Skabe sociale relationer.
  • Bedre og mere nuanceret forståelse for omverdenen.
  • Udvikle sproget fra kun at omfatte det konkrete til også at omfatte det abstrakte.

Eksempler på hvordan

Højtlæsning:

  • Rim og remser.
  • I små og større grupper
  • Tilpasse niveau og form efter antal, alder og udviklingstrin                                       

Samtale:

  • Fortælle og lytte til historier fra hinanden.
  • I alle situationer/aktiviteter og sætte ord på alt hele tiden (eks. samling, aktiviteter, ture).
  • Konkrete og abstrakte situationer (fortælle om oplevelser, ting, følelser/konflikter og sammenhænge).
  • Hvad hedder vi, hvor bor vi, hvor gamle er vi?
  • Udveksle meninger og måder at opfatte tingene på.

Musik:

  • Nye og kendte sange.
  • Rimesange.
  • Sange med bevægelse og fagter til.
  • Rytme: Musik, hvor rytmen øves med instrumenter/ ved at klappe.
  • Ordlege. 

Gøremål hver dag:

  • Dække bord – tælle madkasser og kopper
  • Tælle, hvor mange børn vi er.
  • I garderoben: Hvordan/ hvad skal på først/sidst, inderst/yderst.
  • Hvad møder vi på vores ture, og hvordan hænger det sammen.
  • Hvad betyder forskellige ord/vejskilte o.lign.
  • Mime og forklare situationerne bagefter.
  • Snakke om spil, bøger, oplevelser, film og tv udsendelser.