Børnemiljøvurdering

Børnemiljøvurdering - fysisk

  • Motion
  • Frisk luft
  • Lys
  • Gode udemuligheder med optimal udnyttelse
  • Enkel indretning inde (møblering, små kroge, ophæng i loft)
  • Indretning ude og inde til vild leg/stille leg
  • Indretning efter aktuelle behov 
  • God håndhygiejne
  • God rengøring overalt (især toiletter, husk børnene på at få trukket ud)
  • God og alternativ udnyttelse af gangareal, især i vinterhalvår
  • Sikkerhed inde og ude
  • God oprydning inde og ude
  • Gode og spændende læringsmaterialer (selvgjorte og købte)
  • Indbydende indgange (ex blomsterkrukker), der signalerer velkommen og her er rart, hjemligt og indbydende at være.
  • Gode møbler

Børnemiljøvurdering – psykisk

  • Opmærksomme, anerkendende, glade og nærværende voksne
  • Tydelige voksne, der tager ansvar for / fra børnene
  • Engagerede voksne med humor
  • Stopper mobberi
  • Hver barn med familie modtages og siges farvel til hver dag på en personlig og positiv måde, der passer til lige netop dem (ex. nævne børn/forældre ved navn, vinke, fortælle historier), så alle føler sig accepteret for det, de er
  • Hvert et barn skal føle sig set og hørt hver dag
  • Lære børnene at sige fra overfor de andre børn på en ”pæn” måde
  • Lære børnene at give plads og tage hensyn til de andre, hjælpe og være opmærksomme overfor hinanden
  • De voksne husker at give ros og anerkendelse
  • Minimere støj ved hjælp af pædagogiske tiltag
  • Forudsigelig dagsrytme med plads til ”skøre” ideer
  • Hjælpe børnene med at danne og vedligeholde venskaber
  • Skabe et læringsmættet miljø

Børnemiljø – æstetisk

  • Skabe læringsmættet miljø
  • Indretning og udsmykning skal give mening for den aktuelle børnegruppe. 
  • Får vist muligheder for aktiviteter, ideer: pigedag, drengedag, dukkedag, rulleskøjtedag, cykeldag, ture for store/små, drenge/piger osv.